Yogahoudingen

De ‘Vŗksāsana’ - een evenwichtsāsana

Voor de Vrksasana gaan we vanuit Stamhouding op één been staan, waarbij we de voetzool van de voet van het andere been in de lies plaatsen. Eventueel kunnen we daarbij de handen in Namaste voor de borst plaatsen. Nu proberen we het evenwicht te bewaren, waabij we rustig doorademen (Eng. Tree Pose; Sanskr. vrksa = boom). Het kommatje onder de ‘r’ dient een puntje te zijn! Helaas kunnen we het juiste teken in utf-8 nog niet vinden (zie FAQ).

Het evenwicht zoeken met de Boom

De foto hieronder laat de Boomhouding ofwel Vrksasana (spreek uit Wrieks-aasen) zien. Voor het bewaren van het evenwicht kijken we naar één punt voor ons. In het begin is het wel handig als er een stevig steuntje  — binnen grijpafstand —  bij de hand is.

Een jonge Louis van Gorkom maakt de Vrksasana.

Indien we de Boomhouding eenmaal onder de knie hebben, dan kunnen we voorzichtig proberen de houding met de ogen dicht te maken. Alternatieven voor de armen zijn gestrekt boven het hoofd, of zijwaarts op schouderhoogte, danwel in de Armbinding of de Armschroef. Een aanvullende benadering vinden we in de Garudasana, de Vasisthasana, en de Virabhadrasana. Voor vergroting van het grondvlak kijken we naar de Stronkvorm.